Skúsení šoféri isto potvrdia túto starú, dlhoročnou praxou overenú pravdu. Žiaľ, mnohí si ju uvedomia, až keď je už neskoro. Nezaškodí si preto pripomenúť, obzvlášť teraz v období nestáleho počasia, niekoľko zásad používania a skladovania pneumatík.
Valivý odpor je strata hnacej sily vozidla, ktorú spôsobujú mikro-deformácie pneumatiky pri kontakte s vozovkou. Pneumatika s nízkym valivým odporom si vyžaduje špeciálnu zmes (napríklad silica namiesto sadzí), potrebuje však zároveň špeciálnu metódu na vytváranie tejto zmesi. Nie je ťažké vytvoriť zmes s nízkym valivým odporom. Omnoho náročnejšie je vyrobiť zmes, ktorá nielenže zníži valivý odpor pneumatiky, ale zároveň zaistí jej vysokú priľnavosť a odolnosť voči opotrebovaniu.
Všeobecne sa trenie vníma ako nežiadúca fyzikálna kategória, ktorá spôsobuje iba neúmernú spotrebu energie a opotrebenie materiálu. Na príklade automobilu si však ukážeme, že spomínaný úzus nie vždy platí.
Väčšina motoristov považuje prezúvanie pneumatík za samozrejmosť, avšak stále sa nájdu vodiči, ktorí tvrdia, že zimné pneumatiky nepotrebujú. Štatistiky hovoria, že 60 percent vodičov na Slovensku resp. v krajinách V4 prezúva na zimné pneumatiky.
Vozový park na Slovensku prešiel v posledných rokoch výraznou obnovou. Silnejúca koruna významne oslabila dovoz ojazdených áut starších ročníkov. Slovenskému motoristovi i dopravcovi sa vytvorili podmienky na nákup nových alebo málo jazdených áut. Vyššia kúpyschopnosť bežných motoristov, ponuka modernejších cenovo dostupných automobilov vytláča z prevádzky strašie Škodovky, Avie, Liazky i Tatry niekdajšej československej výroby a značiek krajín RVHP. To v nemalej miere ovplyvňuje aj spotrebu a typy automobilových olejov používaných pri údržbe a výmenách olejových náplní motorových vozidiel jazdiacich v súčasnosti na slovenských cestách.
Inovácie, ktoré prináša výskum a vývoj pomáhajú vytvárať trvale udržateľnú budúcnosť. Jedným z prebiehajúcich výskumných a vývojových projektov je vývoj pneumatiky s veľmi nízkym valivým odporom z ekologických zdrojov.
Inovácie, ktoré prináša výskum a vývoj pomáhajú vytvárať trvale udržateľnú budúcnosť. Jedným z prebiehajúcich výskumných a vývojových projektov je vývoj pneumatiky s veľmi nízkym valivým odporom z ekologických zdrojov.
V súčasnosti vystupuje do popredia význam organizovanej tribotechniky a mazacích služieb. To bol dôvod prečo sa Ing. Jozef Stopka, významný odborník v tribotechnike, zakladateľ a predseda Slovenskej spoločnosti pre tribológiu a tribotechniku rozhodol svoje tamer 50-ročné skúsenosti z teórie a praxe tribotechniky sústrediť do troch celistvých zborníkov informácií s názvom Tribotechnické listy, Tribotechnické listy 2 a Tribotechnické listy 3. Publikácie ponúkajú nielen kvalifikovaný prehľad o kompletnej škále mazacích prostriedkov a zariadení, ale aj praktické pracovné postupy a skúsenosti z konštrukcie strojov, strojárskej technológie, výroby, diagnostiky strojov, aplikácie mazacích prostriedkov a pod.
Knihy si môžete objednať na adrese: Jozef Stopka - Tribex
TriboTechnika 4/2019
TriboTechnika_4_2019 by TechPark Vydavatelstvo on Scribd